آشنایی با محصولات VOIP سیسکو – بخش دوم :
سلام. با ادامه بررسی محصولات و راهکارهای ویپ سیسکو در قسمت پنجم از سری مقالات آموزش VOIP سیسکو در خدمت شما عزیزان هستیم. همانطور که میدانید در قسمت قبل یعنی مقاله معرفی راهکارها و محصولات VOIP سیسکو – قسمت اول، سه محصول CME , CUE , CUCM از راهکارهای ویپ سیسکو را معرفی کردیم و ویژگیهای هر یک از این محصولات را مورد بررسی قرار دادیم. حال به بررسی باقی راهکارهای ارائه شده توسط سیسکو میپردازیم . معرفی CUC در راهکارهای VOIP سیسکو :
CUC مخفف عبارت Cisco Unity Connection ، یکی دیگر از راهکارهای ویپ سیسکو برای راهاندازی پست صوتی، تلفن گویا و … میباشد. این محصول به صورت نرمافزاری بوده و اصولا برای راهاندازی آن از یک ماشین مجازی با ۸ گیگ رم و ۱۲۰ گیگ هارد استفاده میشود. این نرمافزار دارای چند نسخه یا ادیشن مختلف میباشد که محبوبترین و پرکاربردترین نوع آن نسخه لینوکسی بوده که به صورت Appliance به کاربران ارائه میشود. این نسخه یا ادیشن نسبت به دیگر مدلهای ارائه شده علاوه بر تعداد پست صوتی بیشتر، از قرار دادن سرور بکاپ به صورت ACTIVE/ACTIVE نیز پشتیبانی میکند .
اگر قسمت چهارم مقالات آموزش ویپ سیسکو را به خاطر داشته باشید، از ماژول سختافزاری CUE به عنوان یکی از راهکارهای ویپ سیسکو برای راهاندازی سیستم پست صوتی یاد شد. حال که هر دو محصول کاربردی ارائه شدهی سیسکو در زمینهی پست صوتی را میشناسید بهتر است با مشاهدهی جدول ذیل ، تفاوت بین این دو راهکار را بهتر درک کنید.
ستون Redundancy قابلیت قرار دادن سرور بکاپ برای Failover هر یک از راهکارها را نمایش میدهد. همانطور که مشاهده میکنید حالت CUE و CUCM از این قابلیت پشتیبانی نمیکنند و راهکار Cisco unity فقط به صورت Active/Passive از این قابلیت پشتیبانی میکند. اما راهکار CUC از این قابلیت به صورت Active/Active یا فعال بودن دو سرور به صورت همزمان پشتیبانی میکند.
در ادامه به برخی از ویژگیهایی که راهاندازی CUC در اختیار ما قرار میدهد اشاره میکنیم.
* ایجاد تا ۲۰۰۰۰ صندوق پست صوتی به ازای هر سرور
* داشتن ساختار Appliance مانند CUCM
* قابلیت فعالسازی سرور پشتیبان به صورت Active/Active
* داشتن دسترسی به صندوق صوتی از هر مکان
* قابلیت تلفن گویا
…..
به عنوان نکتهی آخر در مورد راهکار CUC بهتر است بدانید که این محصول قابلیت یکپارچه شدن با CME و اتصال به CUCM را نیز دارا میباشد.
بررسی Cisco unified CM IM and presence :
IM & P یکی دیگر از راهکارهای ویپ سیسکو میباشد. شما به کمک این محصول میتوانید بین افراد حاضر در شرکت قابلیت ارسال پیام را نیز فعال نمایید. این محصول دارای ویژگیهای بینظیری مانند ثبت لاگهای ارتباطات ، ایجاد محیطی امن برای ارسال پیامها و … نیز میباشد.
بررسی Cisco Jabber :
به کمک این نرمافزار میتوانید امکان استفاده از بسیاری از سرویسهای موجود در شبکه را به صورت نرمافزاری در اختیار کاربران قرار دهید. امکاناتی مانند: تلفن نرمافزاری ، ایجاد اتاق گفت و گو ، تماس صوتی و تصویری ، دفترچه تلفن و …..
بررسی Media sense :
همانطور که گفته شد، برای استفاده از قابلیت ضبط مکالمات در سیسکو باید از نرمافزارها و یا راهکارهای خاص خود استفاده نمایید. یکی از این راهکارها استفاده از Media sense شرکت سیسکو میباشد. به کمک این نرمافزار میتوانید یک سرور جداگانه برای راهاندازی سیستم ضبط مکالمات راهاندازی نمایید.
بررسی Webex :
یکی دیگر از محصولات سیسکو Webex میباشد. توسط این راهکار میتوانید یک کلاس آنلاین برگزار کنید و از ویژگیهای خاص این نرمافزاز برای مدیریت کلاس و ارتباط با دانشجویان استفاده نمایید.
بررسی UCCX :
UCCX نیز یکی دیگر از راهکارهای ویپ سیسکو میباشد. به کمک این محصول میتوانید برخی اقداماتی مانند اسکریپ نویسی برای صفهای پیچیده ، مدیریت تماسهای ورودی و … را انجام دهید.
بررسی Telepresence management suite :
این محصول یکی از راهکارهای ویپ سیسکو برای مدیریت برقراری کنفرانسهای تصویری با کیفیت فوقالعاده بالا میباشد. برخی از کاربردهای آن عبارت است از :
* مدیریت سریع تمامی کنفرانسها
* تهیه گزارش از منابع Telepresence
* همسانسازی دفترچه تلفن با منابع مختلف
* زمانبندی کنفرانسها و همگامسازی با Outlook
….
بررسی VCS Expressway :
راهکار ویپ سیسکو برای برقراری تماس با کاربرانی که خارج از شبکه قرار دارند VCS Expressway میباشد. با راهاندازی این قابلیت میتوانید با کاربرانی که خارج از شبکه قرار دارند و یا حتی مهمانانی که به سایت شما مراجعه میکنند تماس صوتی و با تصویری را به ساده ترین روش برقرار کنید.
جمعبندی :
در قسمت چهارم و پنجم مقالات آموزش ویپ سیسکو نگاهی کلی به محصولات و راهکارهای ارائه شده توسط شرکت سیسکو پرداختیم و برخی ویژگیهای این محصولات را نیز مورد بررسی قرار دادیم. در قسمت بعدی آموزش VOIP سیسکو بحث را با یکی دیگر از مطالب مهم دنیای Cisco ادامه خواهیم داد. در صورت وجود هرگونه ابهام یا مشکل میتوانید سوالات خود را از طریق بخش دیدگاهها با کارشناسان سیسکو گروه ویپینگ در میان بگذارید .