amozesh

amozesh

amozesh

amozesh

آشنایی با کاربرد Dial Peer و انواع آن در روتر سیسکو

آشنایی با کاربرد DIAL PEER و انواع آن در روتر سیسکو :

سلام. با قسمت سیزدهم از سری مقالات آموزش VOIP سیسکو در خدمت شما عزیزان هستیم. در این قسمت از مجموعه مقالات آموزشی ویپ می‌خواهیم به یکی از مهم‌ترین مباحث CCNA Collaboration بپردازیم. همانطور که از عنوان مقاله پیداست موضوع مورد بحث این قسمت از مقالات آموزشی، بررسی کاربرد Dial Peer ها و انواع آن در روتر سیسکو می‌باشد. برای آشنایی با این مبحث مهم با ما همراه باشید.

کاربرد DIAL PEER در روتر چیست ؟

به احتمال زیاد به عنوان علاقه‌مندان به دنیای سیسکو با مفهوم Static Route در روتر‌ها آشنایی دارید. زمانی که روتر خود را از طریق بستر‌ها و پورت‌های مختلف به نقاط دیگر متصل می‌کنید، برای این که روتر بتواند عمل مسیریابی و هدایت بسته‌ها را انجام دهد باید Routeهای گوناگونی را به شکل‌های مختلف درون روتر خود ایجاد نمایید. Dial Peerها مفهومی مشابه Static Routeها را دارند. زمانی که روی روتر خود ماژول‌ها و کارت‌های گوناگون مانند FXSها ، FXOها و … را قرار می‌دهید باید توسط Dial Peerها مسیر‌ها و قوانینی برای استفاده از این ماژول‌ها و برقراری ارتباط صوتی ایجاد نمایید.
برای درک بهتر این موضوع تصور کنید که یک تلفن سیسکو را روی CME روتر خود رجیستر نموده و یک خط تلفن را به ماژول FXO خود در پشت روتر وصل کرده‌اید. در این مرحله پس از تنظیم پارامتر‌های ماژول FXO، باید با نوشتن Dial Peerها در روتر، قوانینی ایجاد نمایید تا زمانی که یک کاربر طبق یک الگوی خاص شماره‌ای را با تلفن شماره‌گیری می‌کند، تماس وی از طریق پورت FXO به سمت مخابرات ارسال شود و یا برعکس زمانی که تماسی از سمت مخابرات به سمت روتر ارسال می‌شود، تماس به صورت مستقیم به سمت تلفن کاربر هدایت شود.
مثال فوق یک نوع ساده از کاربرد Dial Peer در روتر را نشان می‌دهد. بدیهی است که با پیچیده‌تر شدن سناریو، روند هدایت تماس‌ها و نوشتن Dial Peerها نیز پیچیده‌تر خواهد شد.

انواع DIAL PEER و کاربرد آن‌ها :

حال که با مفهوم و کاربرد Dial Peer آشنا شدید بهتر است بدانید که به طور کلی Dial Peerها از دو نوع متفاوت تشکیل می‌شوند :
  • Plain Old Telephone Service (POTS) Dial Peer : از این نوع Dial Peer برای تعیین دسترسی به سیستم‌های قدیمی آنالوگ یا دیجیتال استفاده می‌شود. یا به عبارت دیگر زمانی که می‌خواهیم دسترسی را به ماژول‌هایی مانند FXO ، FXS ، E&M و یا پورت‌های دیجیتال تعیین نماییم از این نوع Dial Peer استفاده می‌کنیم.
  • Voice Over IP (VOIP) Dial Peer : از این نوع Dial Peer برای تعیین دسترسی به سیستم‌ها و تجهیزاتی استفاده می‌شود که از IP Address برای برقراری ارتباط با نقاط دیگر استفاده می‌کنند.
برای درک بهتر موضوع به تصویر ذیل دقت کنید. این تصویر در کتاب CCNA Collaboration 210-060 برای درک بهتر انواع Dial Peerها آورده شده است . آموزش ویپ ( شما می‌توانید این کتاب را از از بخش کتابخانه سایت دریافت نمایید ).
آموزش voip
1- در این بخش از POTS Dial Peer برای تعیین دسترسی به پورت E&M استفاده شده است. ( این پورت بر روی برخی PBXها و تجهیزات خاص قرار دارد که از مفهوم IP برای برقراری ارتباط پشتیبانی نمی‌کند ).
2- در این بخش از POTS Dial Peer برای تعیین دسترسی به پورت FXS استفاده شده است. همانطور که می‌دانید این پورت به صورت آنالوگ فعالیت می‌کند و از IP آدرس پشتیبانی نمی‌کند.
3- در این قسمت در طرف مقابل، یک روتر دیگر قرار دارد که مفهوم IP Address برای آن تعریف شده است. بنابراین باید از VOIP Dial Peer برای تعیین دسترسی استفاده نماییم.
4- در قسمت چهارم هم برای تعیین اطلاعات دسترسی به بستر PSTN از POTS Dial Peer استفاده شده است.

Voice Call Legs چیست ؟

برای این که بتوانید در سناریوی خود، Dial Peerها را به درستی تنظیم کنید باید با مفهوم Call Legs آشنایی داشته باشید. به طور خلاصه می‌توان گفت به تعداد مسیر‌های ورودی و خروجی روتر‌ها Call Legs گفته می‌شود. برای درک بهتر موضوع به تصویر ذیل دقت کنید.
آموزش voip سیسکو
همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، زمانی که تلفن سمت چپ تماسی را به سمت راست ارسال می‌کند، برای این که تماس بتواند مسیر را طی کند و به تلفن سمت راست برسد به چهار Call Legs احتیاج داریم. هر Call Legs بیانگر یک Dial Peer است که باید روی روتر تنظیم شده باشد.
Call Leg 1 : تماس ارسال شده از تلفن توسط پورت FXS دریافت می‌شود. ( POTS Dial Peer )
Call Leg 2 : تماس از طریق بستر IP به سمت روتر دوم ارسال می‌شود. ( VOIP Dial Peer )
Call Leg 3 : تماس ارسال شده از روتر اول ، توسط روتر دوم دریافت می‌شود. ( VOIP Dial Peer )
Call Leg 4 : تماس به سمت تلفن سمت راست ارسال می‌شود. ( POTS Dial Peer )
حال اگر قرار باشد تماس به صورت برعکس از سمت راست به چپ ارسال شود مجددا ما به ۴ Call Legs نیازمندیم.
بررسی Dial Peer و انواع آن در همین نقطه به پایان می‌رسد. تا این مرحله تنظیمات DIAL PEER در روترهای سیسکو با کاربرد Dial Peer آشنا شدیم و یاد گرفتیم که از هر کدام از انواع آن در چه زمان‌هایی باید استفاده کنیم. در قسمت‌های بعدی نحوه نوشتن و تنظیم این Dial Peerها را به طور کامل بررسی خواهیم نمود. در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام در مورد مقاله فوق می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌ها با کارشناس ویپ سیسکو گروه ویپینگ در ارتباط باشید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.