amozesh

amozesh

amozesh

amozesh

ضبط مکالمات یک داخلی در ایزابل

ضبط مکالمات یک داخلی در ایزابل :

در قسمت قبل از مجموعه آموزش ایزابل ساخت یک داخلی ساده را آموزش دادیم در این قسمت از آموزش می خواهیم به تنظیمات ضبط مکالمه در یک داخلی بپردازیم.
برای ضبط مکالمه یک داخلی کافی است در تنظیمات آن داخلی به بخش  Recording Options برویم و تنظیمات را اعمال کنیم. به صورت پیش فرض تنظیمات ضبط مکالمه یک داخلی فعال نیست و همه تنظیمات روی Don’t Care یا بی اهمیت قرار دارد در این حالت در شرایطی که On Demand Recording فعال باشد با وارد کردن کد *۱ در هر زمان از مکالمه می توان اقدام به ضبط آن مکالمه کرد ( توجه داشته باشید که کد های ویژه استریسک قابل ویرایش هستند و کد پیش فرض برای ضبط مکالمه *۱ می باشد، در قسمت های آینده مجموعه آموزش ایزابل ویرایش این کدها را آموزش خواهیم داد).
چهار حالت ضبط مکالمه داخلی در ایزابل در نظر گرفته شده است که هر کدام را می توانیم به سه حالت تنظیم کرد این سه حالت به شرح زیر می باشند :

Always : در این حالت تمام مکالمات آن وضعیت از داخلی ضبط خواهد شد.
Don’t Care : در این حالت مکالمات ضبط نمی شوند ولی با فعال بودن On Demand Recording و گرفتن کد *۱ می توان مکالمات را ضبط کرد.
Never : در این حالت به هیچ وجه مکالمات آن وضعیت از داخلی ضبط نخواهد شد.

وضعیت های ضبط مکالمه در ایزابل :

Inbound External Calls : بدین معناست که مکالمات ورودی به داخلی ، از خارج از سرور ایزابل باشد. آموزش ویپ ( خارج از سرور ایزابل یعنی اینکه مکالمه از یک سرور دیگر و یا خط شهری به آن داخلی وصل شده باشد).
Outbound External Calls :  به معنای مکالماتی است که از این داخلی به خارج از سرور ایزابل برقرار می شود.
Inbound Internal Calls : به معنای تماس های وارد شده به این داخلی از داخلی های دیگر همان سرور می‌باشد.
Outbound Internal Calls : مربوط به تماس های خارج شده از این داخلی که مقصد آن داخلی های دیگر همان سرور است می باشد.

ویژگی Record Priority Policy در ایزابل :

این ویژگی به معنای اولویت ضبط مکالمه می باشد، این ویژگی را با یک مثال توضیح می دهیم تا بهتر متوجه شوید :
فرض کنید برای داخلی ۲۰۱ شما Outbound Internal Calls را روی Always قرار داده اید و در داخلی ۲۰۲ شما Inbound Internal Call را روی never قرار داده اید، در مثال ما داخلی ۲۰۱ یک تماس با داخلی ۲۰۲  برقرار می کند طبق تنظیمات داخلی ۲۰۱ مکالمه باید ضبط شود و طبق تنظیمات داخلی ۲۰۲ مکالمه نباید ضبط شود. در این وضعیت ایزابل به سراغ ویژگی Record Priority Policy می رود و هرکدام اولویت بیشتری داشتند طبق تنظیمات آن عمل خواهد کرد. مثلا در مثال بالا اگر Record Priority Policy در داخلی ۲۰۱ روی ۱۰ تنظیم شده باشد و در داخلی ۲۰۲ روی ۵ سیستم اقدام به ضبط مکالمه خواهد کرد.

توجه :
توجه داشته باشید در صورتی که ضبط مکالمه در OUTBOUND ROUTE یا INBOUND ROUT فعال باشد همیشه این تنظیمات از اولویت بالاتری برخوردار هستند.

مشاهده مکالمات ضبط شده در ایزابل :

برای مشاهده مکالمات ضبط شده در ایزابل کافی است از منوی سمت چپ pbx را انتخاب و سپس از زیر منوی آن Calls Recordings را انتخاب کنید. در صفحه ظاهر شده با کلیک روی دکمه Show filter به راحتی می توانید مکالمات ضبط شده را مشاهده و جستجو کنید.

مسیر فایل های ضبط شده توسط ایزابل :

مسیر فایل های ضبط شده توسط ایزابل /var/spool/asterisk/monitor می باشد ضبط مکالمات در ایزابل که به ازای هر سال نیز یک فولدر با نام آن سال ایجاد می شود. در فولدر سال، ۱۲ فولدر برای هر ماه و در فولدر هر ماه ، به تعداد روزهای ماه فولدر ایجاد می شود و فایل های صوتی به صورت Wave در آن ها ذخیره می شوند.

توجه :
در قسمت های قبل مجموعه آموزش ایزابل هم بر این مسئله تاکید کردیم که ضبط مکالمه در ایزابل بار زیادی برای پردازنده خواهد داشت پس قبل از فعال کردن این ویژگی بیشتر به اهمیت آن توجه کنید.

آموزش CME سیسکو , سناریو عملی راه اندازی CME

آموزش CME سیسکو , سناریو عملی راه اندازی CME :

سلام. با قسمت نهم سری مقالات آموزش ویپ سیسکو در خدمت شما عزیزان هستیم. در این قسمت از آموزش‌های VOIP می‌خواهیم مطالبی را که تا این مرحله در مقالات آموزش VOIP سیسکو مطرح کرده‌ایم را در قالب یک سناریوی عملی مرور کنیم و توسط نرم‌افزار Packet Tracer ، با نحوه راه اندازی CME و ایجاد فایل کانفیگ تلفن‌ها بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

تذکر : در مراحل راه اندازی CME و ایجاد فایل کانفیگ، تا جایی که ممکن است کامند‌های دوره‌ی CCNA R&S را معرفی کرده و دلیل نوشتن هریک را توضیح می‌دهیم، اما بدیهی است که آشنایی مقدماتی با برخی مفاهیم سیسکو R&S و مطالب مطرح شده در مقالات ۱ تا ۸ ویپ سیسکو باعث درک جامع و عمیق‌تر مطالب خواهد شد.

قدم اول ، آماده‌سازی مقدمات برای راه‌اندازی مرکز تلفن CME :

برای این که درک درستی از روند کار داشته باشید در قدم اول تصویر سناریو را مشاهده نمایید.
آموزش voip
همانطور که می‌بینید در طبقه یک و دو یک تلفن و یک PC وجود دارد که VLAN هر کدام در کنار آن نوشته شده است. هدف ما این است که :

1- هر دستگاه در VLAN خود قرار گیرد.
2- با DHCP به همه تجهیزات IP بدهیم.
3- PCها یکدیگر را پینگ کنند.
4- پس از راه اندازی CME فایل کانفیگ تلفن‌ها ساخته شده و تلفن‌ها رجیستر شوند.
5- در آخر تلفن‌ها با یکدیگر تماس بگیرند.
ابتدا روی سوییچ‌ها VLANهای مورد نظر را به کمک کامند‌های مربوطه می‌سازیم.

سوییچ طبقه ۱ و ۲ و ۳

switch> enable
switch# configure terminal
switch(config) vlan 10
switch(config-vlan) name pc-f1
switch(config-vlan) vlan 20
switch(config-vlan) name pc-f2
switch(config-vlan) vlan 30
switch(config-vlan) name voice

حال همانطور که قبلا گفتیم باید پورت‌های هر VLAN را عضو VLAN مربوطه نموده و آن‌ها را در حالت Access قرار دهیم. سپس برای عبور ترافیک تمام VLANها به سمت روتر ، لینک بین سوییچ طبقه اول و سوم ، سوییچ طبقه دوم و سوم ، سوییچ طبقه سوم و روتر را از نوع ترانک قرار می‌دهیم.

سوییچ طبقه ۱

switch(config) interface fastethernet 0/1
switch(config-if) switchport mode access
switch(config-if) switchport access vlan 10
switch(config-if) switchport voice vlan 30
switch(config-if) interface fastethernet 0/2
switch(config-if) switchport mode trunk

سوییچ طبقه ۲

switch(config) interface fastethernet 0/1
switch(config-if) switchport mode access
switch(config-if) switchport access vlan 20
switch(config-if) switchport voice vlan 30
switch(config-if) interface fastethernet 0/2
switch(config-if) switchport mode trunk

سوییچ طبقه ۳

switch(config) interface fastethernet 0/3
switch(config-if) switchport mode trunk

حال پورت روتر را روشن نموده و IVR یا Inter VLAN Routing را روی آن پیاده‌سازی می‌کنیم. ( Inter VLAN Routing یکی از مباحث دوره‌ی CCNA R&S می‌باشد. همانطور که می‌دانید به صورت پیش‌فرض هیچ ارتباطی بین VLAN‌های مختلف وجود ندارد مگر این که Inter VLAN Routing پیاده‌سازی شده باشد. به کمک این قابلیت می‌توان آموزش voip سیسکو توسط روتر ترافیک VLANهای مختلف را به یکدیگر ارسال نمود. اگر به کامند‌های ذیل دقت کنید متوجه می‌شوید که ابتدا وارد Sub interfaceها می‌شویم و پس از فعالسازی ۱q. روی پورت ، یک IP نیز به آن اختصاص می‌دهیم. )

روی روتر

Router> enable
Router# configure
Router(config)# interface fastEthernet 0/0
Router(config-if)# no shutdown
Router(config-if)# exit
Router(config)# int fastEthernet 0/0.10
Router(config-subif)# encapsulation dot1Q 10
Router(config-subif)# ip address 192.168.10.1 255.255.255.0
Router(config-subif)# int fastEthernet 0/0.20
Router(config-subif)# encapsulation dot1Q 20
Router(config-subif)# ip address 192.168.20.1 255.255.255.0
Router(config-subif)# int fastEthernet 0/0.30
Router(config-subif)# encapsulation dot1Q 30
Router(config-subif)# ip address 192.168.30.1 255.255.255.0

حال نوبت به یکی از مهم‌ترین قدم‌های راه اندازی CME یعنی DHCP می‌رسد. در این بخش می‌خواهیم روی روتر طبقه‌ی سوم سرویس DHCP را راه‌اندازی نماییم. همانطور که مشاهده می‌کنید برای تلفن‌ها آدرس TFTP سرور با Option 150 را نیز معرفی کرده‌ایم.

روی روتر

Router(config)# ip dhcp pool f1-data
Router(dhcp-config)# network 192.168.10.0 255.255.255.0
Router(dhcp-config)# default-router 192.168.10.1
Router(config)# ip dhcp pool f2-data
Router(dhcp-config)# network 192.168.20.0 255.255.255.0
Router(dhcp-config)# default-router 192.168.20.1
Router(config)# ip dhcp pool voice
Router(dhcp-config)# network 192.168.30.0 255.255.255.0
Router(dhcp-config)# default-router 192.168.30.1
Router(dhcp-config)# option 150 ip 192.168.30.1

پس از طی کردن مراحل فوق به هریک از تجهیزات یک IP اختصاص داده می‌شود ( ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۰٫۲ به PC طبقه اول و ۱۹۲٫۱۶۸٫۲۰٫۲ به PC طبقه دوم اختصاص داده شده است ). همانطور که در تصویر ذیل می‌بینید کامپیوتر‌ها نیز به سادگی می‌توانند یکدیگر را پینگ کنند.

آموزش voip سیسکو

قدم دوم ، راه اندازی CME :

قبل از این که کامند‌ها را بررسی کنیم به دو تعریف ذیل دقت کنید :

Ephone-dn : به طور خلاصه و ساده ، یک داخلی‌ است که برای تلفن‌ها تعریف می‌کنیم و برای آن یک شماره‌ی داخلی نیز انتخاب می‌کنیم . Ephone-dnها می‌توانند Single یا Dual باشد که اولی فقط یک تماس را پردازش می‌کند ولی حالت دوم می‌تواند سرویس پشت‌خطی یا کنفرانس تماس را نیز پشتیبانی نماید .
Ephone : منظور تلفنی است که به صورت فیزیکی استفاده می‌کنیم .
در سناریویی که در حال انجام آن هستیم آموزش CME از روتر ۲۸۱۱ سیسکو برای راه اندازی CME استفاده شده است . برای راه اندازی مرکز تلفن CME و رجیستر شدن تلفن‌ها باید کامند‌های ذیل را روی روتر وارد نماییم .

روی روتر

Router(config)# telephony-service
Router(config-telephony)# ip source-address 192.168.30.1 port 2000
Router(config-telephony)# max-ephones 10
Router(config-telephony)# max-dn 10
Router(config-telephony)# auto assign 1 to 10
Router(config-telephony)# auto-reg-ephone
Router(config-telephony)# create cnf-files

توضیح کامند‌ها :

1- ابتدا وارد تلفنی سرویس شده‌ایم .
2- آدرس مرکز تلفن و پورت را مشخص می‌کنیم .
3- ماکزیمم تعداد تلفن‌ها را مشخص می‌کنیم .
4- ماکزیمم تعداد داخلی‌ها را مشخص می‌کنیم .
5- تعیین می‌کنیم که داخلی ۱ تا ۱۰ به صورت خودکار به تلفن‌ها اختصاص داده شود .
6- تعیین می‌کنیم که تلفن‌ها به صورت خودکار شناسایی شوند . ( در غیر این صورت باید تک به تک به تنظیمات تلفن‌ها در روتر رفته و مک آدرس آن‌ها را ثبت کنیم . )
7- درخواست ساخت فایل کانفیگ در سرور را ارسال می‌کنیم .
در آخر باید برای هر یک از Ephone-dnها یک شماره داخلی تعیین نماییم .

روی روتر

Router(config)# ephone-dn 1
Router(config-ephone-dn)# number 1000
Router(config-ephone-dn)# ephone-dn 2
Router(config-ephone-dn)# number 2000
….
حال همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید . با گرفتن شماره داخلی تلفن طبقه‌ی دیگر ، تلفن شروع به زنگ خوردن می‌کند .
سناریو‌ی عملی راه‌اندازی مرکز تلفن CME در همین نقطه به پایان می‌رسد . بدیهی است که سناریوی فوق یک مثالی کوچک از امکانات و قابلیت‌های تجهیزات سیسکو می‌باشد و علاقه‌مندان به یادگیری باید برای آشنایی هر چه بیشتر با مراکز تلفنی سیسکو سناریو‌های متعدد راه‌اندازی کرده و حالت‌های گوناگون آن را آزمایش و بررسی نمایند .

در صورت وجود هرگونه مشکل یا ابهام در مورد مقاله‌ی فوق می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌ها با کارشناس سیسکو گروه ویپینگ در ارتباط باشید .

تعریف داخلی جدید روی ایزابل

تعریف داخلی جدید روی ایزابل :

در این قسمت از دوره آموزش ایزابل به اصلی ترین قسمت ایزابل یعنی سیستم تلفنی می پردازیم، در این بخش می خواهیم نحوه تعریف و استفاده از یک داخلی در ایزابل را آموزش دهیم.
ابتدا به چند تعریف پایه می پردازیم.

داخلی یا (EXTENTION) چیست ؟

همانطور که در همه سیستم های تلفنی می بینیم هر تلفن برای خود یک شماره دارد که از طریق آن می توان با آن تلفن تماس گرفت، از آنجایی که شماره های نسبت داده شده بر روی تلفن ها فقط در محدوده آن سازمان معتبر می باشند به آنها داخلی می گویند. در سیستم های تلفنی سنتی شماره های داخلی روی مرکز تلفن قرار می گرفت و از مرکز تلفن تا تلفن مورد نظر سیم کشیده می شد.
ولی در مراکز تلفن VOIP این شماره ها روی تلفن ها تنظیم می شوند. یکی از مزایای مراکز تلفن ویپ همین ویژگی است یعنی به راحتی شما می توانید یک داخلی را جابه جا کنید.

تعریف داخلی روی ایزابل :

گزینه PBX در منو سمت چپ تنظیمات ایزابل مربوط به تنظیمات تلفنی می شود. برای تعریف داخلی و یا به صورت کلی تنظیمات تلفنی به زیر منوی PBX Configuration می رویم.
با ورود به این بخش در واقع وارد FreePBX شده ایم البته با ظاهری متفاوت.
در پنجره جدید اولین گزینه از سمت چپ Extention نام دارد که مربوط به تعریف و یا ویرایش داخلی ها می باشد با کلیک روی آن وارد تنظیمات داخلی ها می شویم، برای اضافه کردن داخلی جدید از منوی سمت راست گزینه Add new Extention را انتخاب کنید.

آموزش ایزابل

در این قسمت شما باید نوع داخلی را تعیین کنید.
داخلی های ایزابل می تواند به سه صورت SIP, IAX2,DAHDI تعریف کرد.
در هنگام تعیین نوع داخلی باید توجه داشته باشید که تلفن شما از چه پروتکلی پشتیبانی می کند.

داخلی های SIP :

معمول ترین نوع داخلی، داخلی از نوع SIP می باشد، تقریبا همه تلفن های تحت شبکه در بازار (به استثنای Cisco و Avaya که پروتکل های اختصاصی خود را دارند، هر چند در بعضی مدل ها با تغییر framware امکان استفاده از پروتکل Sip را نیز دارند) آموزش ویپ و همچنین تلفن های نرم افزاری (نرم افزار هایی که روی کامپیوتر و یا تلفن همراه نصب می شوند و مانند یک تلفن معمولی کار می کنند) از این پروتکل پشتیبانی می کنند.

داخلی های های IAX2 :

پروتکل IAX2، پروتکل اختصاصی استریسک می باشد، تلفن های محدودی از این پروتکل پشتیبانی می کنند، ولی در صورتی که تلفن شما از آن پشتیبانی کند می توانید از آن استفاده کنید.

داخلی های DAHDI :

داخلی های Dahdi مخصوص کارت های تلفنی می باشند در صورتی که از کارت تلفنی با ماژول FXS استفاده می کنید می بایست داخلی ها را Dahdi تعریف کنید.

تعریف یک داخلی ساده از نوع SIP :

برای تعریف داخلی از نوع SIP در صفحه جاری در قسمت Device گزینه SIP را انتخاب می کنیم و سپس روی دکمه submit کلیک می کنیم و با پنجره جدیدی مواجه می شویم این صفحه شامل موارد زیادی است، ولی برای تعریف یک داخلی ساده فقط چند فیلد را تنظیم می کنیم.
1- User Extention این قسمت شماره داخلی است می توانیم در آن یک عدد بنویسم که در واقع شماره داخلی کاربر ما می شود، این شماره می تواند هر تعداد رقم داشته باشد ولی بهتر  است داخلی ها ۳ و یا  ۴ رقمی باشند و با عدد ۱ و ۹ شروع نشوند. در نظر داشته باشید که شماره داخلی قابل ویرایش نیست و در صورتی که بخواهید آن را تغییر دهید باید داخلی را حذف و سپس دوباره آن را بسازید.
2- Display name این قسمت نام داخلی می باشد که معمولا در آن نام کاربر ذکر می شود این فیلد به عنوان Caller name در تلفن ها نمایش داده می شود.
3- secret در این قسمت رمز داخلی را وارد می کنیم، ایزابل به صورت تصادفی یک کلمه عبور تولید می کند که می توانید از آن استفاده کنید ولی می توانید هر رمز دیگری نیز در این قسمت قرار دهید. برای جلوگیری از آسیب پذیری مرکز تماس خود از کلمه عبوری با پیچیدگی مناسب استفاده کنید.
تنظیمات داخلی کافی است،  فقط لازم است روی دکمه Submit کلیک کنید.

تعریف داخلی جدید روی کارت حافظه

بعد از کلیک روی دکمه submit هنوز تغییرات در مرکز تلفن اعمال نشده است و داخلی شما کار نخواهد کرد، در این لحظه شما مشاهده خواهید کرد که در بالای صفحه یک نوار قرمز رنگ با دکمه  Apply Config ظاهر شده با کلیک روی Apply Config تغییرات در مرکز تماس ایجاد می شود.

در قسمت های آینده دوره آموزش ایزابل متناسب با موضوع مابقی فیلدها را نیز توضیح خواهیم داد.

تنظیمات DHCP سرور در روتر های سیسکو

تنظیمات DHCP سرور در روتر های سیسکو :

سلام . با قسمت هشتم از سری مقالات آموزش ویپ سیسکو در خدمت شما عزیزان هستیم . در این قسمت از مقالات آموزش ویپ می‌خواهیم به نحوه تنظیم سرویس DHCP در روتر سیسکو برای IP دهی به تلفن‌ها و معرفی سرور TFTP بپردازیم . با ما همراه باشید .

اگر مقاله ششم را به یاد داشته باشید ، گفتیم که برای رجیستر شدن تلفن سیسکو باید یک روند به خصوص طی شده و یکسری از سرویس‌ها راه‌اندازی شود . برای یاد‌آوری ، به طور خلاصه روند طی شده توسط تلفن سیسکو برای رجیستر شدن روی مرکز تلفن را مرور می‌کنیم .
1.برق تلفن تامین شده و تلفن روشن می‌شود .
2.تلفن از طریق CDP اقدام به پیدا‌کردن Voice VLAN می‌کند .
3.پس از پیدا کردن VLAN خود درخواست IP یا DHCP Request ارسال می‌کند .
4.از طریق سرویس DHCP در روتر سیسکو یا دیگر تجهیزات یک IP برای تلفن صادر شده و سرور TFTP معرفی می‌شود .
5.تلفن فایل کانفیگ را از TFTP درخواست می‌کند .
6.تلفن سعی می‌کند با یکی از مراکز تلفنی معرفی شده در فایل کانفیگ ارتباط برقرار کرده و رجیستر شود .

تا این مرحله نحوه راه‌اندازی سرویس‌های لازم برای مراحل ۱ و ۲ را بررسی کرده‌ایم‌ . حال نوبت به تنظیم DHCP در روتر سیسکو برای عبور از مرحله‌ی ۳ و ۴ می‌رسد .

آشنایی با نحوه تنظیم DHCP در روتر سیسکو :

برای درک بهتر نحوه راه‌اندازی این سرویس و آشنایی بهتر با کامند‌های لازمه مانند مقالات قبل ، این مبحث را در نرم‌افزار Packet Tracer روی یک روتر ۲۸۱۱ بررسی خواهیم کرد .

همانطور که مشاهده می‌کنید ما پس از انتخاب یک روتر ۲۸۱۱ ، کامند‌های مربوطه را روی آن وارد نموده‌ایم .

آموزش voip سیسکو

در ابتدای کار وارد محیط config می‌شویم و سپس داریم :
1.در این مرحله دو رنج IP که برای موارد خاص احتیاج داریم را از دو Pool ساخته شده خارج کردیم . در کامند اول ای پی ۱۷۲٫۱۶٫۱٫۱ تا ۱۷۲٫۱۶٫۱٫۹ و در کامند دوم ۱۷۲٫۱۶٫۲٫۱ تا ۱۷۲٫۱۶۸٫۲٫۹ Exclude شده‌اند .
2.در این بخش یک Pool برای شبکه Data در نظر گرفته شده است . علاوه بر رنج IP این Pool دو پارامتر Default router و DNS نیز توسط کامند‌ها مشخص شده تا توسط DHCP در اختیار کلاینت‌ها قرار گیرد .
3.در این بخش یک Pool برای شبکه Voice در نظر گرفته شده است . همانطور که می‌بینید علاوه بر مواردی که برای بخش Data تنظیم نموده‌ایم یک Option با شماره ۱۵۰ نیز معرفی شده که آدرس سرور TFTP را به تلفن‌ها معرفی می‌کند .

نکات مهم :
•همانطور که گفته‌ شد شما می‌توانید از تجهیزات دیگر مانند میکروتیک یا سرویس‌های مایکروسافتی نیز برای راه‌اندازی DHCP استفاده نمایید .
•در صورتی که از MLSها و یا دیگر تجهیزات سیسکویی که مانع سرویس‌دهی DHCP می‌شوند استفاده می‌کنید آموزش DHCP سرور در روترهای سیسکو باید از کامند ip helper-address برای تنظیم DHCP relay استفاده نمایید .
•آدرسی که برای TFTP وارد می‌نمایید باید آدرس سروری باشد که فایل‌های XML کانفیگ تلفن‌ها درون آن قرار داده شده است .

تنظیم ساعت با NTP :

یکی از دیگر موارد مهمی‌ که باید برای زیرساخت شبکه خود آماده نمایید تنظیم زمان تجهیزات می‌باشد .  دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث می‌شود از این اقدام به عنوان یکی از مراحل مهم راه‌اندازی تجهیزات شبکه نام برده شود . برخی از آن‌ها عبارت‌اند از :
•نمایش زمان دقیق برای کاربر
•نمایش زمان درست در جزئیات تماس‌های برقرار‌شده و پست صوتی
•نمایش زمان درست در Logها و خطا‌ها
•امنیت تجهیزات
•….

برای تنظیم NTP سرور در تجهیزات سیسکو کافی است وارد مود Config شده و از کامند‌های ذیل استفاده می‌نماییم .

Router(config) # ntp server 212.26.18.41

Router(config) # clock timezone teh 3 30

همانطور که مشاهده‌ می‌کنید با کامند اول آدرس یک NTP سرور را برای دستگاه وارد نمودیم و با کامند دوم منطقه زمانی را نیز تنظیم کردیم . برای این که متوجه شوید ساعت دستگاه به درستی تنظیم شده است یا خیر ، می‌توانید از کامند Show Clock در مود Enable استفاده نمایید .

پس از این که ساعت دستگاه را توسط NTP تنظیم نمودید باید سرویس NTP سرور را روی روتر خود اجرا کنید تا دیگر تجهیزات بتوانند با ارسال درخواست به این دستگاه ، ساعت دقیق را دریافت کنند . برای این کار کافی است از کامند ntp master 4 استفاده کنید . عدد قرار گرفته در آخر این کامند stratum number می‌باشد . دقت یک NTP سرور به stratum آن بستگی دارد که چون معمولا NTPهای موجود در اینترنت دارای stratum number دو یا سه هستند ما عدد ۴ را برای دستگاه خود انتخاب می‌کنیم .

تا این مرحله آموزش voip سیسکو تنظیمات اولیه لازم برای راه‌اندازی و رجیستر کردن یک تلفن سیسکو روی مرکز تلفن را مورد بررسی قرار دادیم . در قسمت بعدی سری مقالات آموزش ویپ سیسکو اقدام به راه‌اندازی یک سناریو برای رجیستر کردن دو تلفن سیسکو روی مرکز تلفن CME و تماس با یکدیگر خواهیم کرد . بنابر‌این بهتر است مطالب مطرح شده در قسمت‌های ۶ ، ۷ و ۸ را به خوبی فرا گرفته باشیم . در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام در مورد نحوه تنظیم DHCP در روتر سیسکو و یا دیگر مطالب مطرح شده می‌توانید از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان سیسکو گروه ویپینگ در ارتباط باشید .

نصب و راه اندازی کارت تلفنی روی ایزابل

نصب و راه اندازی کارت تلفنی روی ایزابل :

در قسمت قبل از دوره آموزش ایزابل به روش های اتصال ایزابل به خطوط شهری و تلفن های آنالوگ پرداختیم. در این مطلب قصد داریم روش اتصال کارت های تلفنی به سرور ایزابل را توضیح دهیم، یکی از قابلیت های عالی الستیکس که در حال حاضر در ایزابل هم موجود می باشد، نصب و تنظیم اولیه کارت های تلفنی به صورت خودکار می باشد. در ادامه به این مسئله بیشتر خواهیم پرداخت.

کمی بیشتر راجع به کارت های تلفنی ویپ :

کارت های تلفنی مانند بقیه کارت های توسعه، روی شکاف PCI و یا PCI-Express قرار می گیرند. کارت های تلفنی با تعداد پورت استاندارد یعنی ۴، ۸، ۱۶ و ۳۲ عرضه می شوند. این کارت ها معمولا سه بخش دارد .
شاسی کارت : (همان قسمتی که روی مادربورد قرار می گیرد) در این قسمت مهم ترین نکته انتخاب درگاه اتصال است که بستگی به نوع سرور ایزابل باید pci و یا pci express را انتخاب کنید.
توجه داشته باشید بعضی از کارت های استریسک دارای پورت پاور (Molex 4 pin)  هستند. در صورتی که روی کارت ماژول FXS قرار می دهید لازم است این پورت را نیز به منبع تغذیه سرور متصل کنید. در غیر این صورت نیازی به اتصال آن نیست.
در تصویر زیر یک کارت تلفنی محصول شرکت Atcom را می بینید.

آموزش voip


ماژول ها : برای فعال سازی و اینکه تعیین کنیم کدام پورت از کارت FXO یا FXS باشد بر روی شاسی کارت، ماژول قرار می دهیم. معمولا برای کارت‌های کم ظرفیت به ازای هر پورت یک ماژول نصب می شود و برای کارت‌هایی با ظرفیت بالا معمولا به ازای نصب کارت روی ایزابل دو و یا چهار پورت یک ماژول نصب می شود، به اصطلاح به این نوع ماژول ها ، ماژول دوال (Daul) و یا ماژول کواد (Qaud) گفته می شود، یعنی در زمان خرید کارت آنالوگ حتما فروشنده از شما خواهد پرسید که روی کارت چند ماژول FXS و چند ماژول FXO قرار دهد.
به دلیل آنکه شما به تعداد خط مورد نیاز، ماژول تهیه می کنید استفاده از کارت هنگامی که تعداد خطوط شما با تعداد پورت های استاندارد کارت برابر نیست  مقرون به صرفه تر است.
در تصویر زیر یک ماژول FXO سینگل و یک ماژول FXS سینگل را می بینید.


اکو کنسلر : تبدیل آنالوگ به دیجیتال خطوط تلفن همواره باعث ایجاد اکو در صدا می شود هر چند که ایزابل مجهز به اکو کنسلر نرم افزاری می باشد ولی می توانید با نصب اکو کنسلر سخت افزاری روی کارت، اکو را از صدا حذف کنید.
در تصویر زیر ماژول Echo canceler مخصوص کارت  دیجیوم P410 را می بینید.


دقت کنید که همه کارت های تلفنی از اکو کنسلر سخت افزاری پشتیبانی نمی کنند.
در تصویر زیر یک کارت TDM410p محصول شرکت digium را می بینید که  ۴ ماژول FXO و ماژول Echo canceller روی آن قرار گرفته است.

انواع کارت تلفنی مناسب برای ایزابل ( الستیکس ) :

کارت های تلفنی در بازار به دو دسته تقسیم می شوند کارت هایی که از درایور شرکت digium استفاده می کنند و کارت های شرکت sangoma.
کارت های زیادی در بازار موجود می باشند که از درایور شرکت دیجیوم استفاده می کنند از این میان می توان به برندهای OpenVox ، Digium ، Atcom اشاره کرد که در بازار ایران شناخته شده تر هستند کارت های Noname هم در بازار وجود دارند که همگی از درایور دیجیوم استفاده می کنند.

نصب کارت تلفنی روی ایزابل ( الستیکس ) :

آموزش ویپ در ابتدا ماژول های مورد نظر را روی کارت تلفنی قرار می دهید سپس کارت تلفنی را وابسته به نوع کارت روی شکاف PCI و یا PCI اکسپرس بعد از خاموش کردن سرور ایزابل نصب می کنیم و سپس سرور ایزابل را روشن می کنید.

نصب کارت های تلفنی با درایور دیجیوم :

نصب این کارت ها بسیار ساده است مانند تصویر زیر به  منوی System رفته سپس Hardware Detector را انتخاب می کنیم. در پنجره باز شده روی دکمه  Detect new Hardware کلیک می کنیم کمی صبر می کنیم تا دوباره صفحه بارگذاری شود.

خواهید دید که به راحتی کارت نصب شده و وضعیت پورت های آن نمایش داده می شود.

آموزش ایزابل

نصب کارت های شرکت سنگوما کمی پیچیده تر است که در قسمت بعد از دوره آموزش ایزابل به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.